Recess, typography, photogravure and offset-litho

Dentado ? Filigrana ? Fosforescencia ?
Tipos de impresiones ? Tintas ?

Hablemos aquí­ de esto.
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: Recess, typography, photogravure and offset-litho

Mensaje por Rein »

Pablo,

in another thread I may get to display the different types of paper! Which is a bit outside the scope of this thread to discuss the different printing methods used for the "same" stamp.....
Avatar de Usuario
zakur
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 2491
Registrado: 17 Sep 2007 11:21
Contactar:

Re: Recess, typography, photogravure and offset-litho

Mensaje por zakur »

You are right, I've focused on the series rather than in the subject of the thread...
www.albumdeestampillas.com.ar
albumdeestampillas.blogspot.com
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: Recess, typography, photogravure and offset-litho

Mensaje por Rein »

Pablo,

I tend to do the same! But it makes it sometimes difficult to find out what has already been written about what!? Even trying to find the subjects of my own posts :)
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: Recess, typography, photogravure and offset-litho

Mensaje por Rein »

Distinguishing printing methods is very helpful when stamps that have the same design basically got printed in 2 or more printing methods. As far as I know there is only 1 stamp in the world that had been printed in 4 printing methods - the Austrian 1shilling Basilica of Mariazell that was issued in 1957 in recess first, a few months later in typography, in 1959 in offset-litho and in 1960 in photogravure...

For Argentina 2 different printing methods are the limit so far ...

GOOGLE:

Distinguir los métodos de impresión es muy útil cuando los sellos que tienen el mismo diseño, básicamente, se imprime en 2 o más métodos de impresión. Por lo que sé, es sólo 1 sello en el mundo que había sido impreso en 4 métodos de impresión - la Basílica de Mariazell 1shilling austríaco que se publicó en 1957 en el primer recreo, unos meses más tarde en la tipografía, en 1959 en offset y en 1960 en huecograbado ...
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: Recess, typography, photogravure and offset-litho

Mensaje por Rein »

In the beginning only 3 printing methods at all had been used for printing postage stamps:

- typography
- lithography
- recess

just the basic methods in which the actual design that was to set off the ink on paper either was higher than the remaining parts of the plate or cylinder [typography] or was at the same level [lithography] or lower [recess].

Nowadays only typography and recess find use for stamp printing although rather occasionally. Typography for Argentina stopped in 1969, recess in the 1980-ies. Lithography had already world-wide been replaced by offset-litho around 1910.

A related, but earlier method - though barely used outside the USSR for postage stamps - was called collotype or fototipia:

"Collotype is a dichromate-based photographic process originated in Germany circa 1868 and was used for large volume mechanical printing before the existence of cheaper offset lithography. It can produce results difficult to distinguish from metal-based photographic prints because of its microscopically fine reticulations which comprise the image. Many old postcards are collotypes."


GOOGLE:
- tipografia
- ltografía
- huecograbado

sólo los métodos básicos en los que el diseño real que iba a marcar la tinta sobre el papel era más alto que cualquiera de las partes restantes de la placa o cilindro [tipografía] o estaba en el mismo nivel [litografía] o inferior [calcograbado].

Hoy en día sólo la tipografía y el receso encontrar utilizar para imprimir el sello, aunque en lugar de vez en cuando. Tipografía para la Argentina se detuvo en 1969, el receso en el 1980-s. Litografía ya había en todo el mundo ha sustituido por litografía offset-alrededor de 1910.

Una cuestión relacionada, pero el método anterior - aunque apenas se utiliza fuera de la URSS para sellos de correos - se llamaba fototipia:

"Fototipos dicromato es un proceso basado en fotografías se originó en Alemania alrededor de 1868 y fue utilizado para la impresión de gran volumen mecánica antes de la existencia de la litografía offset más barato. Se puede producir resultados difíciles de distinguir de metal basado en copias fotográficas por su reticulaciones microscópicamente multa que constituyen la imagen. Muchas postales antiguas son collotypes ".
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: Recess, typography, photogravure and offset-litho

Mensaje por Rein »

Using the techniques developed after the invention of photography new printing methods came in to use. Most of them were highly secret, with patents that prevented others to use the methods. That is why the same method got different names depending on who had patented his "discovery" and where.

Photogravure and recess printing are vey related. The main difference lies in the use of photographical techniques and the use of a doctor's blade to wipe off the superfluous ink. In recess printing the ink was much thicker and the surplus was wiped off by cloth manually first but later on by reel of cloth in the reel-fed printing presses [from about 1930 onwards]. In photogravure the ink was very thin and had to get dry very quick! As it did'nt stick much to the plates or cylinders the design to be printed had to be split up in tiny dots OR in short diagonal lines to prevent the ink from running away ....

In Argentina the photogravure was introduced in 1939 after the acquisition of a German printing press called the Mailander. It could only be fed sheet after sheet....

Imagen

GOOGLE:


Utilizando las técnicas desarrolladas después de la invención de la fotografía de los métodos de impresión venían a utilizar. La mayoría de ellos eran altamente secreto, con las patentes que otros impedido de utilizar los métodos. Por ello, el mismo método que tiene diferentes nombres dependiendo de quién la había patentado su "descubrimiento" y dónde.

Fotograbado e impresión de receso son Vey relacionados. La principal diferencia radica en el uso de las técnicas fotográficas y la utilización de la hoja de un secador para limpiar la tinta superflua. En receso la impresión de la tinta era mucho más gruesa y el superávit fue borrada por la tela de forma manual, pero después por rollo de tela en la bobina imprentas [desde 1930 en adelante]. En huecograbado la tinta era muy delgada y tenía que secarse muy rápido! Como no se quedó mucho a las placas o cilindros el diseño para ser impreso tuvo que dividirse en pequeños puntos o en líneas cortas en diagonal para evitar que la tinta de huir ....

En Argentina, el fotograbado se introdujo en 1939 tras la adquisición de una imprenta alemana llamada Mailander. Sólo podía ser alimentados hoja tras hoja ....
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: Recess, typography, photogravure and offset-litho

Mensaje por Rein »

Which stamps did appear in 2 different printing methods?

1882 12c Sobrecito - typography by Bradbury Wilkinson; recess by Bradbury Wilkinson
1911 5c and 12c Labrador - recess by American Banknote Company; typography by Casa de Moneda de la Nacion [CdM]
1931 3c, 5c, 10c, 12c, 20c, 25c, 30c José de San Martin sin punto - offset-litho by CdM; typography by CdM
1935 1c Sarmiento, 5c Moreno, 10c Rivadavia brown, 20c Torito - offset-litho by CdM; typography by CdM
1940 30c, 50c, 1p, 2p50 Airmail - photogravure by CDM; offset-litho by CdM
1945 5c JSM - offset-litho by CdM; typography by CdM
1954 20c, 40c JSM - offset-litho by CdM; typography by CdM


to be continued ....

GOOGLE:

Sellos que aparecían en 2 diferentes métodos de impresión?

1882 12c Sobrecito - tipografía por Bradbury Wilkinson; calcograbado por Bradbury Wilkinson
1911 5c y 12c Labrador - calcograbado por American Banknote Company, tipografía de la Casa de Moneda de la Nación [CdM]
1931 3c, 5c, 10c, 12c, 20c, 25c, 30c José de San Martín sin punto - offset por CdM; tipografía por CdM
1935 1c Sarmiento, Moreno, 5c, 10c Rivadavia Brown, 20c Torito - offset por CdM; tipografía por CdM
1940 30C, 50C, 1p, 2p50 Airmail - fotograbado por CdM; offset por CdM
1945 5c JSM - offset por CdM; tipografía por CdM
1954 20c, 40c JSM - offset por CdM; tipografía por CdM


.... a continuación
Responder

Volver a “Caracterí­sticas de los Sellos Postales”