The Manual - G.A. Pettigiani - 2010

This sub-forum is dedicated to one of the most interesting and complex definitive series in 20th Century philately: the Argentina 1935-51 Definitives

Moderador: Rein

Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: The Manual - G.A. Pettigiani - 2010

Mensaje por Rein »

In considering the 20c Guillermo Brown as part of the P&R I series I apparently stand alone as most philatelists and catalogue makers prefer to incorporate it in the P&R II/III set! This is very strange as the design perfectly matches and that can NOT be said of the 5c José de San Martin (1945) not of the 35c Post Office (1942)!
Otin » 29 May 2010 00:21 escribió:
Rein,

El 20c Brown violeta no puede ni debe ser incluido en PyR 1 por el sólo hecho de parecerse al diseño de esa serie. Tampoco el 5c Hernández. Los sellos de PyR I fueron emitidos en virtud de un decreto y otros que ordenaron las modificaciones, cambios de colores y valores complementarios (35c, 5c JSM rojo, 3c Moreno gris) etc.

Los mencionados Brown y Hernández pertenecen a decretos aparecidos varios años después, como valores de las series ordinarias en curso. Debe tenerse en cuenta que los decretos ordenan la emisión de determinados valores pero no indican cuál debe ser la viñeta. Esta es elegida por el Correo en combinación con la Casa de Moneda. Doy un ejemplo: el 5 pesos Cataratas del Iguazú, verde, grabado, fue emitido por el Dto. Nº 17043 del 14/9/53 y puesto en circulación el 1/12/55. Salió en papel tizado importado. En fecha 31/7/56 con Dto. Nº 13.389 se ordena emitir 22 nuevos valores de los cuales se imprimen sólo 11. En este decreto se incluye el 5c Hernández y el 20c Brown, que se ponen en circulación en las siguientes fechas: 28/10/57 y el 30/11/56 el Brown tipo I y el tipo II el 25/7/57. En papel rayado (gaufré) sale en 1958.

Dicho decreto ordena también un valor de 5 pesos. ¿Qué hizo la Casa de Moneda? Usó las planchas grabadas de 1955 que ya tenía y sacó el viejo 5p pero en papel MATE!

Para su conocimiento y para quienes esto lean, después de PyR I no vienen la II ni la iii. Para ser más claro al respecto: los sellos ordinarios emitidos en pesos moneda nacional hasta 1970 no pertenecen a un decreto que haya ordenado la serie II ni la III, sino que pertenece varios decretos que iban ajustando las tarifas a medida que la inflacióniba in crescendo. Como diríanlos ingleses. as a matter of fact (como un asunto de hecho) los decretos son 11, que van desde 1953 hasta 1967, o sea que si queremos ser precisos, y así debe ser, los valores de cada decreto constituyen una serie en sí misma y así debieran estar catalogadas. A título de curiosidad doy un dato: el sello de 300 pesos está incluido en el decreto anterior pero no se imprimió. Apareció recién el 5/2/62 con la viñeta Mar del Plata porque así lo estableció el Dta. Nº 6242 del 28/7/61 en el papel tizado con sol redondo y con sol ovalado. Un nuevo decreto Nª 8595 del 24/8/62 ordena otra vez el 300p y la Casa de Moneda lo vcuelve a imprimir pero en papel tizado nacional.

Ven Uds. que un mismo sello, pero con papel cambiado, pertenece a distintas series, o decretos si lo prefieren.

Rein: I hope Google will take care of the translation.
Buenas noches!
Merlo
The 20c G. Brown nor the 5c J. Hernandez had been mentioned in official modifications of the P&R I series. On the contrary, they have been explicitly mentioned - by the Post Office - in the same Decree dated 31/7/56 Nº 13.389 as 22 stamps to be part of the so-called P&R II set!

On formal grounds José Merlo has it right, but otherwise there is every reason to include these stamps! Both the 20c and the 5c :D

to be continued ...
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: The Manual - G.A. Pettigiani - 2010

Mensaje por Rein »

Let's go on with the next face values!

Imagen

The difference between the first offset-litho and the typography version is mainly the general difference between offset-litho and typography. Still you may see some parts that slightly differ:

Imagen

the offset-litho has a very egally spread ink and the edges are clean; the typography has edges that uneven especially in the corners!

The empty forehead in offset-litho:

Imagen

The empty forehead in typography:

Imagen

to be continued ....
Avatar de Usuario
rubiera
Moderador
Moderador
Mensajes: 2156
Registrado: 10 Abr 2008 12:49
Contactar:

Re: The Manual - G.A. Pettigiani - 2010

Mensaje por rubiera »

Rein,

If we are discussing the 5c Moreno, I think that there are several printings,

1. 1935 1E1 offset (regular and departmental)
2. 1937 1E1 typographed 'clean' (regular, departmental, servicio oficial)
3. approx 1937/8 1E1 dirty face
4. 1E4 from booklets 1940 typographed
5. 1939 First Clay typographed
6. 1943 Second Clay typographed
7. 1943 2D straight rays dull paper servicio oficial only
sitio Ingles/Español de P y R I
http://www.somestamps.com/arg3551/index.htm
sitio general:
http://www.somestamps.com/
blog de P y R I en Ingles
http://arg3551.blogspot.com/
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: The Manual - G.A. Pettigiani - 2010

Mensaje por Rein »

rubiera escribió:Rein,

If we are discussing the 5c Moreno, I think that there are several printings,

1. 1935 1E1 offset (regular and departmental)
2. 1937 1E1 typographed 'clean' (regular, departmental, servicio oficial)
3. approx 1937/8 1E1 dirty face
4. 1E4 from booklets 1940 typographed
5. 1939 First Clay typographed
6. 1943 Second Clay typographed
7. 1943 2D straight rays dull paper servicio oficial only
Tony,

OK, but I was discussing the various types [designs] here rather than the types of paper...

offset-litho:

1. 1935 1E1
7. 1943? 2D rayos rectos difusos only S.O.
and some more printings! viewtopic.php?f=137&t=3774&start=0

typography:

2. 1937 type I empty forehead
3. 1937 type II filled forehead
4. 1940 1E4, the so-called 'mate lustroso'
5. 1939 coated paper
6. 1943 coated paper like the June Revolution

I will come back to this subject later on....
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: The Manual - G.A. Pettigiani - 2010

Mensaje por Rein »

As we could see in the previous postings the typographed 5c Moreno of 19.03.1937 also had its forehead wiped off just like the offset-printings! :

Imagen

Imagen

Imagen

to be continued ...
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: The Manual - G.A. Pettigiani - 2010

Mensaje por Rein »

The Monisterials also had their foreheads wiped off:

Imagen
Imagen

all with ascending watermark!

to be continued ...
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: The Manual - G.A. Pettigiani - 2010

Mensaje por Rein »

Pretty soon the 5c Mariano Moreno in typography was re-drawn! Type I having been issued on 19.03.1937 and printed on normal, uncoated paper; see Leopoldo Tenorio Casal:
5c

Tercero y ultima valor de fotograbado estereotipado, por su uso, es el que más variedades tiene, se inicío el 19 de marzo de 1937, sobre papel común filigranado Sol R.A. 9 1/2 mm. de diámetro, distancia de los soles entre si 29,5 x 17,75, posicíon de filigrana horizontal, lo que debe tenerse en cuenta para su independizacíon, hay doce impresíones.
Imagen

It had its successive type with a pointed forehead within a four [4!] months - type II:

Imagen
Imagen

to be continued ....
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: The Manual - G.A. Pettigiani - 2010

Mensaje por Rein »

rubiera » 06 Jul 2008 19:35 escribió:
Encuentro tres impresiones durante estos años. La primera impresion es sobre castaño claro y sobre el papel 1E1. Este es uno de los mas antiguos que tengo, de Junio de 1937.

Imagen
Tony Rubiera turns out to have an even older date stamp!

It is rather strange that Leopoldo Tenorio Casal did not mention the 2nd type of the 5c Moreno in typography at all! When he wrote his article in 1947 he must have had enough time to study the 5c stamps!

to be continued ...
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: The Manual - G.A. Pettigiani - 2010

Mensaje por Rein »

However, we should still be careful with the date stamps! Are they reliable????


Imagen

At the left: type I - 12.03.1937 and at the right: type II - 20.07.1937.

anyhow, the 5c in typography lasted a few more years having printing orders in 1939, 1940 and 1943 on various types of paper!

The cylinders/plates seem to have been made up from loose stereotypes since 1939 [coated], 1940 [not coated] and 1943 [coated again]. The characteristic that got introduced in 1939 I will refer to as type III.... On the sheets we will find both type II and type III without a regular pattern!

to be continued ....
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: The Manual - G.A. Pettigiani - 2010

Mensaje por Rein »

Type III - on coated paper in 1939:

Imagen
Imagen
Imagen

to be continued .....
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: The Manual - G.A. Pettigiani - 2010

Mensaje por Rein »

The coated paper has a symmetrical paper mesh! Although some may see some "rayado" in it - the red lines!

Imagen
Imagen
Imagen

to be continued....
Avatar de Usuario
rubiera
Moderador
Moderador
Mensajes: 2156
Registrado: 10 Abr 2008 12:49
Contactar:

Re: The Manual - G.A. Pettigiani - 2010

Mensaje por rubiera »

Thanks for this discussion, Rein, I get it now about design versus printings.

tony
sitio Ingles/Español de P y R I
http://www.somestamps.com/arg3551/index.htm
sitio general:
http://www.somestamps.com/
blog de P y R I en Ingles
http://arg3551.blogspot.com/
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: The Manual - G.A. Pettigiani - 2010

Mensaje por Rein »

rubiera escribió:Thanks for this discussion, Rein, I get it now about design versus printings.

tony

Tony,

have you ordered the book? It took 2 weeks for me to get it [to Europe].

I am discussing the Pettigiani book chapter by chapter. After having dealt with the various types I will discuss the separate face values - the general table, the plate flaws and the S.O. table [made by Angelo Fredy Yedro]....

to be continued ...
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: The Manual - G.A. Pettigiani - 2010

Mensaje por Rein »

The 5c Mariano Moreno in typography on paper "mate lustroso":

Imagen

Not all are type III!

Imagen

Imagen
Imagen

Imagen

to be continued ....
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: The Manual - G.A. Pettigiani - 2010

Mensaje por Rein »

The 5c Mariano Moreno in typography on coated paper - 1939 printing order":

Imagen

All are type III although at times the dot is awfully tiny!

Imagen

Imagen
Imagen

Imagen

to be continued ....
Responder

Volver a “Patriots and Resources I”