1952 Eva Peron definitives

Topics about Argentina Philately in english language.

Moderador: Rein

Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

1952 Eva Peron definitives

Mensaje por Rein »

A maybe not so popular defiintives series because of political sentiments is the Eva Peron issue of 1952. The lower values had been printed in offset-litho with the exception of the 45c that had been printed in recess!

Imagen

Imagen

The lower values in offset-litho had been printed on two groups of paper - imported paper odf Wiggins teape and so-called national paper of the Zárate paper mills.

All have the multiple "Sun+AЯ" watermark. The paper mesh mostly has an a-symmetrical structure/binding of the web giving also the extra optical illusion of more or less horizontal lines [not to be confused with 'laid' paper!].

The Wiggins Teape paper has a parallel watermark plus the asymmetrical paper mesh.

We may find 2 positions of the 'parallel' watermark - parallel as the direction of the paper (vertical) is parallel to the direction of the letters - either the base of "AЯ" facing left or right!
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: 1952 Eva Peron definitives

Mensaje por Rein »

The national paper had been used for the 1c, 10c, 20c, 25c and 50c. The watermark is always orthogonal and usually has asymmetrical mesh.

We'll get back to the national papers later on....
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: 1952 Eva Peron definitives

Mensaje por Rein »

The impprted paper has coloured fibres at times. Green ones or black ones.

The Black fibres:

Imagen

Imagen

and in detail:

Imagen
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: 1952 Eva Peron definitives

Mensaje por Rein »

Another thing that occurs quite often with stamps printed in offset-litho is, that every little dust particle on the the transfer/offset-cylinder will be pressed into the gummi surface and may have a nice surrounding area that will receive no ink. In Dutch we call this spanjool ....

Any dot, scratch, circle should be found repeatedly before we can even think about calling it a plate-flaw or better....

just an example of the things that get in the way while printing:

Imagen
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: 1952 Eva Peron definitives

Mensaje por Rein »

The 45c and the 5p, 10p, 20p and 50p had been printed in recess on a Giori sheet-fed press.

Imagen

The 45c was printed on coated paper with an orthogonal watermark and the direction of paper horizontal - "m".

The higher values 1p - 3p have been printed in photogravure on the sheet-fed Mailander.

On coated paper with a parallel watermark and the direction of paper horizontal - "m".

The 5p-50p are on coated paper with a parallel watermark as well, but the direction of paper is vertical - "M".
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: 1952 Eva Peron definitives

Mensaje por Rein »

When the Casa de Moneda started printing in recess in 1948 they engaged a group of already well-known Italian engravers to get the Casa de Moneda de la Nacion on its way.

Imagen

Imagen



Imagen

Imagen

The 5p and 20p have the name [initials] of the engraver hidden in the left bottom corner:

Imagen


P.N. = Pietro Nicastro from Italy!
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: 1952 Eva Peron definitives

Mensaje por Rein »

The Italian Connection!

a quote from the CdM website:

http://www.camoar.gov.ar/INGLES/grabadores.htm
"El grabador y escultor Mario Baiardi, está considerado por los expertos de numismática y bonística de todo el mundo como uno de los máximos exponentes de la técnica del grabado a buril. Este difícil arte es el utilizado para realizar las imágenes características de los billetes de banco, (llamadas viñetas) y sellos postales- figuras, próceres y paisajes- que luego son impresas mediante el sistema calcográfico para talla dulce. Este primer paso, característico del diseño de un billete constituye la condición básica de su calidad y aporta a su seguridad y por esta razón es importante que los artistas que lo realizan sean especialistas en el grabado de talla dulce. En Mario Baiardi, esta capacidad trascendía a la categoría de arte. Estuvo al servicio de Casa de Moneda varios años y a él se deben numerosos trabajos de sublime factura, que se hicieron familiares a los argentinos durante décadas como „El sembrador“, San Martín ,(tanto joven como anciano), la efigie de La República, el sello postal de Eva Perón y Juan Domingo Perón; las monedas de San Martín de 5 y 10 centavos y muchos más. También grabó un billete para la república del Brasil, Colombia, como también varios billetes italianos, que los realizó antes y después de su residencia en Argentina que fue de cuatro años, cuando fue llamado por la empresa para crear una escuela de grabadores en Italia. Ingresó a esta Casa de Moneda en 1948, junto con otros importantes grabadores italianos como él, como Renato Garrasi, y Pietro Nicastro con el objetivo primordial de formar escuela e introdujeron una tradición de excelencia. Fueron parte de una gran avanzada de especialistas, artistas y técnicos que llegaron a Casa de Moneda con la Organización Giori, empresa italiana que hoy con otros nombres a través del tiempo- De La Rue Giori, KBA Giori- se mantiene a la vanguardia mundial en la impresión de especies valoradas de alta seguridad. Don Pietro Nicastro, que siempre fue un grabador extremadamente exigente, sobrio, que no regalaba ningún elogio de compromiso, decía de su colega -¡Baiardi es un fenómeno! . Hablaba con gran fascinación de él y me mostraba sus trabajos -¡Ahora me doy cuenta de su intención!- esperanzado, pretendiendo inculcarme su técnica para ver si yo podría incorporar algo de eso. Baiardi , para lograr la calidad de su técnica usaba el buril más delgado de todos; y lo manejaba con tal virtuosismo que al mirar el rostro de San Martín anciano da la impresión, de que es un „rostro natural“, no sólo en su expresión, sino en la textura de la piel, ampliamente lograda; como en las diferentes telas. Ha dejado su impronta de escultor en su paso por Buenos Aires. En la avenida Costanera, frente al muelle del Club de Pescadores, hay una obra suya, que evoca a las víctimas de un accidente de aviación en misión oficial, ocurrido en Castilla en 1949. La maqueta original de esta obra aún se conserva en Casa de Moneda, donde fue realizada.

La obra y las enseñanzas de este grupo de artistas marcó a fuego nuestro trabajo y quedó para siempre establecido que nuestra labor no puede subsistir fuera de la excelencia."

written by:

Juan D. Castillo.
Jefe de área de Grabado
Casa de Moneda
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: 1952 Eva Peron definitives

Mensaje por Rein »

And on Renato Garrasi:

http://www.camoar.gov.ar/garrasi.htm
"El profesor Renato Garrasi nació en Roma, el 12 de junio del año 1898. Terminados sus estudios técnicos (Contable) en esa ciudad, toma parte, como oficial del ejército en la primera guerra mundial , y, terminado el servicio militar en el año 1920, cursa estudios artísticos en las Escuelas de Bellas Artes de Roma, obteniendo el titulo de Profesor de Bellas Artes. Impresionado por la magnificencia de los antiguos Códigos y Misales, decorados en miniatura de la Biblioteca Vaticana, se dedica con especial interés al arte de la miniatura y de la decoración de pergaminos. Muchísimas son las obras de este tipo que realiza, pero entre las principales pueden señalarse, además de numerosos retratos en miniatura sobre marfil, las decoraciones de la transcripción sobre pergamino de la "Vida Nueva" de Dante Alighieri" , en ocasión del sexto centenario de la muerte del poeta, y las decoraciones e ilustraciones para los "Códigos de la Guerra y de la Victoria", obra monumental compuesta de 300 grandes pergaminos en miniatura, relatando la crónica e historia de la guerra 1915-18. En 1929 forma parte de la Oficina Artística de la Enciclopedia Italiana, para la cual ejecuta un gran número de ilustraciones.

En 1934 es reclamado por el Instituto Poligráfico del Estado, en Roma, encomendándosele la tarea de idear los proyectos para el papel moneda y valores del Estado Italiano, en el desempeño de estas funciones, logra dar nueva orientación estética a los títulos del Estado, confiriéndoles gran calidad artística. Su labor no se limitó a la docencia, sino que se destacó realizando trabajos de gran calidad artística. Pertenecen a su obra, en este último período, los nuevos billetes de banco de 50 centavos y de 1 peso, las estampillas para el Congreso Cartográfico; las estampillas en celebración de la Nueva Constitución Argentina; las del 75 ° Aniversario de la Unión Postal Universal y las correspondientes a la serie del Plan Quinquenal.

Esta última serie, llamó especialmente la atención de la Unión Panamericana de Washington ,(entidad filatélica) quienes se contactan con esta Casa de Moneda, pidiendo datos del artista autor de la serie, destacando la calidad de las mismas y con la intención de realizar una nota en su publicación. Compartió la responsabilidad del departamento de producción junto con Pedro Besozzi, y simultáneamente realizaba trabajos de dibujo, diseño y preparaba con otros colegas italianos a los aprendices seleccionados para continuar con la tarea.
La presencia del maestro Garrasi se extiende del tiempo que primariamente se había estipulado , por ser su contrato prolongado hasta 1956. Pero en mayo de 1954 solicita hacer uso de su licencia porque su delicado estado de salud requiere su inmediato viaje a Roma, donde se traslada con su esposa, Enrica Cordelli y su hija adolescente Gabriella Maria Michela Garrasi.

El 12 de junio de 1954 fallece en esa ciudad ,a los 56 años, el maestro Renato Garrasi, dejando una impronta de magnificencia artística en cada uno de sus trabajos y en cada uno de sus discípulos, que hicieron que sus enseñanzas perduraran y se aplicaran aun hoy día, jerarquizando cada trabajo realizado."

written by:

Prof. Nora E. Matassi
Museo Casa de Moneda
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: 1952 Eva Peron definitives

Mensaje por Rein »

Back to the stmap papers of the Eva Peron issue.

In one of his fine articles about the stamp papers of Argentina Dario A. Bardi had given as examples for the calandered [satinado] paper and the coated [tizado] paper stamps fromn this series of Evita Perón.
Para ejemplificar los satinados podemos tomar el sello 523 que es el 45c.de la serie de Eva Perón de 1952 y como tizados los valores altos, esto es los 525 a 536 de la misma serie.
I read this as that the 45c [in recess!] is on calandered paper and the 1-3p in photogravure [both without or with the name of Eva Perón] plus the 5-50p in recess are on coated paper!

All the recess-printed stamps [45c, 5-50p!] are on slightly coated paper [or even that may only be calandered] with a layer of varnish before the recess-printing took place. Mint stamps show the gloss on the white paper but not on the recessed lines. Used stamps often have no gloss or hardly any gloss left. Washed away varnish?

The case of the photogravure printed stamps is similar - slightly coated or calandered - and not always a varnish gloss it seems! Some like the 2p no-name has even on some used stamps a clearly visible gloss. Should there have been a real coating the direction of printing [ink flowing out towards the left side] must have been quite visible which is not.

As to the watermarks the 1-3p photogravure stamps have the parallel watermark with a clear AЯ and more or less vertical lines [rayado] as the direction of paper is horizontal ["m"]. The 45c has an orthogonal watermark whereas the 5-50p have the parallel watermark. In the recess-printed stamps it is hard to tell whether there are lines [rayado] as the pressure of the recess plates/cylinders of the Giori-press is too high.

As Bardi wrote the paper of the 45c is different from the paper of the 5-50p, but not because of the calandering or coating, but because of the watermark topology [parallel vs orthogonal].

The watermarked paper for the lower values [1-50c] - they are in offset-litho - is parallel with a clear AЯ and more or less horizontal lines [rayado] as the direction of paper is vertical ["M"]. This paper is very similar to the paper used for [part of] the 5c Jose San Martin definitive of 1945 and the State Airlines stamps [L.A.D.E] of 1946.

Imagen

The lower values with "national paper" have yellow gum and an orthogonal watermark mostly with an asymmetrical paper wire! The watermark itself is hardly visible and the paper doesn't look that "crispy"...
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: 1952 Eva Peron definitives

Mensaje por Rein »

Otin » 13 Mar 2010 15:58 escribió: Rein,

El Foro me pide que escriba en castellano así que después traduzco. El papel satinado es tan encapado como el tizado, ambos fueron provistos a la Casa de Moneda por Wiggins Teape & Alex Pirie from England pero es evidente que son diferentes. El "satinado" tiene un gramaje mnor: 55gr vs 50 del tizado, Además la filigrana tiene el sol ovalado (Q de Kneitschel, 10x11mm) yla trama del papel es distinta, por lo que pienso que ha sido hecho en otra Fourdrinier con tela y bailarin distintos, Sospecha que dicha firma podría haber hecho ese papel en otra planta (tal vez de un tercero) o con otra Fourdrinir.

El nombre satinado se lo dio un amigo mío que no aceptaba que un papel tan delgado fuera envapado y suponía que era papel común pero super caladrado. Así se lo dijo a Kneitschel y éste adoptó esa denominación. Si Ud quiere comprobar que ambos son encapados haga la siguiente prueba. En una solución fuerte de lavandina, digamos aprox. 40% lavandina y 60% agua sumerja un Eva Perón de 45c junto con otro
de los de 1 a 3 pesos. Luego de unas horas, extráigalos de la solución y verá que si el encapado no se desprendió Ud. podrá sacarlo con el roce de sus dedos. El papel qudará n blanco.

Tal vez sea fácil para Ud. que está en Holanda averiguar si WT & AP tenian dos plantas en Inglaterra o dos Fourdriniers diferentes.

Foro ask me to write in Spanish and this is the translation. Satinado paper is as coated as the tizado, both was supplied to the Casa de Moneda by Wiggins Teape & Alex Pirie from England but evidently are different. The "satinado" has a lesser weight: 55gr/sq.m vs 60 of the tizado. Besides the wmk has an oval sun -10x11mm, Q of Kneitschel- and the wire pattern, that´s why I think it has been manufactured in another Fourdrinier, perhaps of a third party, or another papermill.

The name satinado was given by a friend of mine that did not accept that such thin paper were coated then supposing it was plain paper but supercalendered. So he told that to Kneitschel who adpted such denomination. If you want to proof that both are coated make fallowing test. In a strong solutionof chlorine, let´s say 40% chlorine and 60% water aprox.,submerge a 45c Eva Peron together with one
of of the 1 to 3 pesos value. After some ours, take them out the solution and will see that if the coating did not detach you can do it by rubbing with your fingers. Impression dissapears and paper remain white and uncoated.

Otin

I do realize what the paper called "satinado" is, I can easily recognize it but it is NOT satinado in "terminis strictis" just as Dario Bardi keeps repeating [and he is right!]. I will not execute your chemical experiment as I was convinced ages ago that the "satinado" was really coated!
Avatar de Usuario
ntrm
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 4069
Registrado: 28 May 2008 17:16
Canje de Sellos: No
Ubicación: Temperley, Buenos Aires
Contactar:

Re: 1952 Eva Peron definitives

Mensaje por ntrm »

Gracias Rein!!!

Justamente estoy comenzando a ver un poco mas en detalle esta serie!

Martin
PabloS
Usuario Verificado
Usuario Verificado
Mensajes: 659
Registrado: 18 Ago 2010 13:46

Re: 1952 Eva Peron definitives

Mensaje por PabloS »

Hello Rein. I started with the study series Evita, and I would like to ask how can I know the direction of the paper of a given stamp. Thank you. Pablo.
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: 1952 Eva Peron definitives

Mensaje por Rein »

PabloS escribió:Hello Rein. I started with the study series Evita, and I would like to ask how can I know the direction of the paper of a given stamp. Thank you. Pablo.
Pablo,

let's take the Evitas as an example. Take a 5c that only exists on imported paper; have a look at an used stamp from the back - it is important that there is no trace of gum left - and turn it 90 degrees; then use a magnifying glass that enlarges at least 10 times - 20 times would be better but with more you loose track of what you are watching - and closely look at that surface. You might see small fibers lying all horizontally - in fact the whole surface consists of thousands of fibres - some larger some smaller! What you see are not really the fibers but the impression the fibers have made into the paper pulp. THe are like tiny grooves and all seem to be more or less horizontal. When you turn the stamp back 90 degrees and start watching the surface again with your magnifying glass you will not see the grooves that ware there before....

When taking a 50c on Zárate paper [or any other value of that type of paper] you will have to look at the front of the stamp and start looking the same way for the fibers!!!

to be continued ....
Avatar de Usuario
Rein
Usuario Colaborador
Usuario Colaborador
Mensajes: 6258
Registrado: 13 Mar 2009 15:59
Ubicación: Leiden, Netherlands
Contactar:

Re: 1952 Eva Peron definitives

Mensaje por Rein »

As promised a close-up of the stamp in a position where to look for the fibers!

Imagen

Imagen

Imagen
PabloS
Usuario Verificado
Usuario Verificado
Mensajes: 659
Registrado: 18 Ago 2010 13:46

Re: 1952 Eva Peron definitives

Mensaje por PabloS »

Rein escribió:...it is important that there is no trace of gum left
Rein, thank you very much for the explanation, now, what we can do with mint stamps? The only possible reference in regards if national and imported paper is ease of viewing the watermark to the naked eye or not, and micro black fibres that you see in the imported?

Thanks. Pablo.
Responder

Volver a “Argentina Philately in the language of Shakespeare”